Begabungsforschung
Hier finden Sie Forschungsprojekte und Studien, die am South German Talent Centre durchgeführt werden:
Landesweite Beratungs- und Forschungsstelle für Hochbegabung (LBFH)
An der Landesweiten Beratungs- und Forschungsstelle für Hochbegabung (LBFH) wird neben dem Beratungs- Diagnostik- und Trainingsangebot (siehe Begabungsförderung) auch Begabungsforschung betrieben. Es handelt sich dabei nicht nur um die Evaluation der eigenen Angebote, sondern vielmehr um pädagogisch-psychologische Fragestellungen im Zusammenhang mit Begabung, die häufig in Kooperation mit öffentlichen Einrichtungen, z. B. mit Schulen oder Kindergärten, untersucht werden. So wurde unter anderem von Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern der LBFH z. B. die Nürnberger Bildungs- und Lernkapital-Checkliste (NBLC) für Eltern, Lehrkräfte, Erzieherinnen und Erzieher entwickelt und eingehend überprüft.
A Gifted Identification Kit for the United Arab Emirates (GIK)
Identifying and Developing High Potentials
Researchers acknowledge the importance of supporting individual talents in every society. Yet findings indicate that the talents of young individuals regularly go undetected and that societies often fail at helping them transform recognized talents and strengths into high achievements and excellence. Individuals and societies pay a high price for this lost potential. Over the next three years (1 April 2015–31 March 2018), the UAE Gifted Identification Kit project will develop, test, and introduce a Gifted Identification Kit (GIK) for the United Arab Emirates to help avoid such undesirable outcomes.
To optimally support children with high potentials, researchers at the University of Erlangen-Nuremberg, the University of Regensburg, and King Faisal University, Al-Hassa, Saudi Arabia, are developing the UAE GIK to identify gifted students and offer recommendations about ideal forms of gifted education for selected pupils. Their work is being funded by the Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai) with a grant of more than € 1,000,000.
The UAE GIK’s theoretical basis is the actiotope model of giftedness (Ziegler, 2005), which conceptualizes domain-specific achievement excellence as the long-term result of a successful, interdependent adaptation process—a coevolution—involving various components that exist both within individuals and in their material and social environments. The UAE GIK consists of a three-step identification process in accordance with the model. In the screening stage, teachers nominate their most talented students with the help of a specifically developed checklist. In the narrowing stage, an extensive test battery provides a sound means of identifying the most promising students among the stage-1 nominees. The test battery assesses fluid and crystallized intelligence as well as learning and educational resources. Finally, in the inclusion stage, the UAE GIK uses an interview guide to develop the best possible individual paths to excellence for each stage-two candidate. Furthermore, the inclusion stage ensures that each individual path to excellence is reasonable and desirable for all stakeholders—the pupils, their families, and their teachers. This is essential for ensuring the long-term effectiveness of gifted education placement decisions.
Collaborating institutions and researchers
University of Erlangen-Nuremberg (Germany): Prof. Dr. Dr. Albert Ziegler (project director), Tobias Debatin, Hyerim Oh, and Sarah Awad
University of Regensburg (Germany): Prof. Dr. Heidrun Stoeger (project director), Norah Al Mulhim, Daniel Patrick Balestrini, Matthias Mader, and Benjamin Matthes
King Faisal University of Al-Hassa (Saudi Arabia): Prof. Dr. Abdullah Aljughaiman (scientific project consultant)
Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai, United Arab Emirates): Dr. Mariam AlGhawi and Hessa Alamri
Funding provided by
Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai, United Arab Emirates)
CyberMentor
CyberMentor ist Deutschlands größtes Online-Mentoring-Programm für Mädchen im MINT-Bereich. Die fundierte und umfassende Begleitforschung liefert Erkenntnisse über erfolgreiche Mentoring-Prozesse und fließt in die kontinuierliche Verbesserung des Programms ein. Die vier wichtigsten Bausteine sind:
- die längsschnittliche Begleitung der Programmteilnehmerinnen über mindestens drei Messzeitpunkte und teilweise über mehrere Jahre hinweg,
- die Wirkungsmessung mittels einer Vergleichsgruppe,
- eine umfangreiche Datenerhebung, die über bloße Zufriedenheitsabfragen hinausgeht, sowie
- die Kombination von mehreren Erhebungsmethoden.
Zur Wirksamkeitsüberprüfung des Programms werden verschiedene Variablen wie das Interesse am MINT-Bereich, das Vertrauen in die eigenen MINT-Fähigkeiten, das Wissen über Studienfächer und Berufe im MINT-Bereich, die Intention, ein MINT-Fach zu studieren, Aktivitäten im MINT-Bereich sowie mehrere Aspekte der häuslichen und schulischen Lebensumwelt der Schülerinnen mittels standardisierter Skalen abgefragt. Zur Untersuchung ihrer Entwicklung werden die Teilnehmerinnen längsschnittlich über mehrere Messzeitpunkte hinweg begleitet. Es erfolgen Befragungen mittels Online-Fragebogen vor Beginn des Mentorings, während des Mentoringjahres und nach Ende des Mentorings.
Zudem werden Feedback-Fragebögen zur Beurteilung der Mentoring-Runde erhoben. Um die tatsächlichen Entscheidungen bezüglich der Studien- und Berufswahl zu erfassen, werden mit ehemaligen Mentees Follow-up-Erhebungen durchgeführt.
Näheres erfahren Sie auf der Homepage.
International Survey on Teacher Cognitions on Ability (ISTCA)
Am South German Talent Centre wird die International Survey of Teacher Cognitions on Ability (ISTCA) koordiniert. Insgesamt nahmen an den Befragungen fast 8000 Lehrkräfte der Primar- und Sekundarstufe teil. Beteiligte Länder sind Australien, China, Deutschland, Indien, Mexiko, Peru, Slowenien, Südkorea und Türkei.
Die Gesamtleitung von ISTCA hat Prof. Albert Ziegler vom Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie und Exzellenzforschung inne. Die deutsche Teilstudie wurde in Kooperation des South German Talent Centre mit dem Inhaber des Lehrstuhls für Schulpädagogik mit Schwerpunkt Mittelschule an der Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg Prof. Thomas Eberle durchgeführt.
ISTCA Erfasst unter anderem Lehrerkognitionen in drei Bereichen:
(1) Stereotypen von Schülern und Schülerinnen unterschiedlicher Leistungsstärken.
(2) Die implizite Theorie der Lehrkräfte über Stabilität und Modifizierbarkeit von Begabung ihrer Schüler.
(3) Geschlechtsspezifische Begabungstheorien.
A country and gender comparative study on peer perceptions of high achievers
This study explored perceptions that school students in Years 4, 7 and 10 have of their high-achieving classmates in Australia, UK, Spain, Peru, Vietnam, and South Korea. Participating students were asked to complete a survey where they indicated their expectations of a fictitious new classmate with respect to the categories – intelligence, social competence, popularity. Besides cultural effects, differences concerning the gender of the participating students, the gender of the target students (fictitious high achieving students) and interaction effects were investigated. Furthermore, this research examined a correlation between a student’s beliefs in their own ability and learning goal orientation when it comes to accepting a classmate who is a high achiever.
If you are interested in this topic have a look at these publications:
- Oh, H., Badia-Martín, M. d. M., Blumen, S., Maakrun, J., Nguyena, Q. A.-T., Stack, N., Sutherland, M., Wormald, C., & Ziegler, A. (2016). Motivational Orientations of High-Achieving Students as Mediators of a Positive Perception of a High-Achieving Classmate: Results from a Cross-national Study. Anales de Psicología, 32(3), 695-701. doi:10.6018/analesps.32.3.259451
- Oh, H., Sutherland, M., Stack, N., Badia Martín, M. D. M., Blumen, S., Nguyen, Q. A., Wormald, C., Maakrun, J., & Ziegler, A. (2015). A cross-cultural study of possible iatrogenic effects of gifted education programs: Tenth graders‘ perceptions of academically high-performing classmates. High Ability Studies, 26(1), 152-166. doi:10.1080/13598139.2015.1044080
- Oh, H., Sutherland, M., Stack, N., Badia, M. D. M., Blumen, S., Quoc, A. N., Wormald, C., Maakrun, J., Baier, B., Schmidt, M., & Ziegler, A. (2014). A cross-national comparison of school students’ perceptions regarding high performing peers. Turkish Journal of Giftedness and Education, 4(1), 10-23. http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2909&context=sspapers
Cross-cultural Study on Creativity Motivation
Cross-cultural Study on Creativity Motivation is being conducted by the University of Erlangen-Nuremberg along with participants of at least 10 countries. To understand the motivation mechanism of creativity, we raised the concept of Creativity Motivation which contains behavior, motive, and resource component. In addition, this study provide a systematic view of the interaction between individual’s creativity motivation, creativity mindset, creativity confidence, environmental factors and how these factors affect individual’s creativity achievement. All in all, the cross-cultural study on Creativity Motivation study tries to contributing new knowledge of the motivation factors related to college students’ creativity in an international context.
PRO-SRL
Übergeordnetes Ziel des Vorhabens war es, Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen (SRL) im tertiären Bereich und deren Entwicklung im Laufe des Studiums zu modellieren sowie Messinstrumente zur Erfassung dieser generischen Kompetenzen zu entwickeln und zu validieren. Dabei wurden sowohl disziplinübergreifend bedeutsame als auch studienbereichsspezifische Kompetenzen zum SRL fokussiert.
Bei dem am Standort Nürnberg verwendeten Portfolio-Ansatz handelt es sich um einen hoch interaktiven,adaptiven und formativen Diagnoseansatz mit einer Reihe an (teilweise komplementären) Vorteilen:
(a) Es können alle drei Dimensionen der angenommenen Kompetenzstruktur erfasst werden.
(b) Selbstregulationsprozesse können besonders gut erfasst und der Zykluscharakter selbstregulatorischen Lernens reproduziert werden, da sich Portfolioarbeit in mehreren Prozessschritten vollzieht (u.a. Definition der Aufgabenanforderungen, Setzung von Lernzielen, Sammeln von Lernprozessbeschreibungen als auch Lernprodukten, deren Auswahl für das Portfolio, Reflexion der Portfolioarbeit).
(c) In der Realisierung als E-Portfolio kann Lernenden und Lehrenden jederzeit gemeinsamer Zugriff gewährt werden, um Lehrende über das SRL und den Lernstand der Studierenden zu informieren.
(d) Lehrende und Lernende können interaktiv im Rahmen einer Portfolioberatung kollaborieren, die alle drei Phasen von Lernprozessen umfasst.
Research-Based Preparation of a Global Talent Mentoring Hub (GTMH)
Mentoring is a means to provide effective extracurricular support for gifted students as they progress toward excellence in a given field. Online mentoring was shown to be particularly supportive for the talent development of students with high potential in STEM (science, technology, engineering, mathematics). In order to optimize the effects of online mentoring, it is necessary that online-mentoring programs are developed and implemented based on scientific criteria. Therefore, the goals of the GTMH project at the University of Regensburg are (1) to identify the most important determinants of effective online mentoring via empirical quantitative and qualitative research and (2) to develop a research-based global mentoring program for exceptionally talented and motivated youth in STEM – the Global Talent Mentoring Hub.
The GTMH project will conduct studies in two phases: in the first phase, the pre-mentoring research from 2018 to 2020, studies will be conducted on (1) optimal talent development in STEM fields, (2) needs assessment for best practice for mentoring programs, and (3) optimal online mentoring. First, international experts from different fields (STEM, talent development, networking, etc.), and in different roles (researchers, practitioners, etc.) will be surveyed on their views on different support mechanisms for talent development in STEM fields. Second, potential mentees and mentors, as well as experts from different areas (STEM education, giftedness, etc.) will be surveyed about their needs, requirements, and ideas concerning what they think an ideal mentoring program would entail. Third, existing online mentoring programs will be analyzed to determine what aspects (matching criteria, communication behavior, etc.) are essential for effective online mentoring.
The second research phase begins with the start of mentoring on the GTMH online platform (2020 and beyond). Formative evaluations will be conducted to determine the effectiveness of the program. Longitudinal studies will measure the growth of students in the mentoring group compared to students in a waiting list control group at several time points. In addition, factors contributing to mentoring success will be examined, such as communication about STEM topics, quality of mentee-mentor relationships, and STEM project involvement. Results of the formative evaluations will be used to continually improve the online mentoring platform.
Involved researchers:
Prof. Dr. Heidrun Stoeger (project director), Daniel Patrick Balestrini, Dr. Lars Döhling, Christin Graml, Dr. Michael Heilemann, Dr. Linlin Luo, Matthias Mader
Funding provided by:
UNESCO-recognized Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai, United Arab Emirates)
GTMH Project as part of the World Giftedness Center:
The GTMH Project at the University of Regensburg is part of a larger research undertaking, the research-based conceptualization and preparation of a future World Giftedness Center (WGC). The WGC will be an evidence-based virtual center for giftedness research and education. The Global Talent Mentoring Hub (GTMH) currently under development in Regensburg will be a flagship offering of the future WGC.
Leistung macht Schule – Teilprojekt 21: Individualisierung durch Mentoring (LEMAS)
Das Teilprojekt 21: Individualisierung durch Mentoring verfolgt das Ziel, die im Rahmen der Initiative „Leistung macht Schule“ teilnehmenden Schulen bei der Konzeption, Umsetzung und Weiterentwicklung von Mentoring-Programmen zur individuellen Förderung leistungsstarker und potentiell besonders leistungsfähiger Schüler/-innen zu unterstützen und die Programme mit Hilfe formativer Evaluationen kontinuierlich zu optimieren. Mentoring stellt eine der erfolgreichsten Methoden der Begabtenförderung dar (O´Reilly, Cross, & Riedl, 2017; Stöger & Ziegler, 2012). Meta-Analysen und Reviews belegen allerdings, dass Mentorings nur dann hoch effektiv sind, wenn sie professionell durchgeführt werden (Grassinger, Porath, & Ziegler, 2012; Stöger & Ziegler, 2012; Stoeger, Hopp, & Ziegler, 2017). Ansonsten drohen sogar negative Effekte, wie insbesondere Überblicksarbeiten zu Mentorings im Kindes- und Jugendalter zeigen (Allen & Eby, 2007; Schwarz, Rhodes, Chan, & Herrera, 2011).
Im Teilprojekt 21 drei unterschiedliche Konzepte durchgeführt:
(1) Optimierung bestehender Mentoring-Programme. Meta-Analysen und Reviews zeigen, dass Mentorings nur dann hoch effektiv sind, wenn sie professionell durchgeführt werden (Grassinger, Porath, & Ziegler, 2012; Stöger & Ziegler, 2012; Stoeger, Hopp, & Ziegler, 2017). Ziel dieses Konzepts ist es daher, die teilnehmenden Schulen bei der Optimierung und Professionalisierung bestehender Mentoring-Programme durch Workshops und formative Evaluationen zu unterstützen. Zielsetzungen und Zielgruppen der Programme (z.B. Förderung selbstregulierten Lernens, MINT-Interessenförderung) sowie konkrete Umsetzungsformen (z.B. Peer-Mentoring, Experten-Mentoring) können sich dabei von Programm zu Programm unterscheiden.
(2) Individuelle Lernpfade. Ein weiteres Mentoring-Konzept zielt spezifisch auf die Förderung besonders leistungsstarker Schüler/-innen in ihren spezifischen Talentdomänen und beruht auf einem systemischen Ansatz der Talentförderung (Ziegler, Grassinger, Stöger, & Harder, 2012; Ziegler & Stoeger, 2007; Ziegler, Stoeger, & Balestrini, 2012). Fachlehrkräfte begleiten jeweils eine/-n Mentee über mehrere Jahre im 1:1-Mentoring. Die Fachmentor/-innen erstellen einen individuellen Lernpfad für ihre Mentees, der kontinuierlich überprüft und angepasst wird, und so die optimale Weiterentwicklung der Mentees in der spezifischen Talentdomäne unterstützen soll.
(3) CyberMentor Plus. Ziel dieses Konzepts ist es, Schülerinnen der 5.-12. Klasse für MINT (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaft und Technik) zu begeistern. Im Konzept CyberMentor Plus wird das bereits etablierte Online-Mentoring-Programm CyberMentor zur MINT-Förderung von Mädchen mit einer zusätzlichen Begleitung an der Schule kombiniert. An MINT interessierte Schülerinnen erhalten für ein Jahr eine persönliche Online-Mentorin, die ein MINT-Fach studiert oder im MINT-Bereich berufstätig ist, und mit der sich die Schülerinnen auf einer passwortgeschützten Online-Plattform austauschen. MINT-Fachlehrkräfte leiten MINT-AGs, die das Online-Mentoring begleiten, und stehen in regelmäßigem Austausch mit den Mentorinnen.
Research-Based Preparation of a World Giftedness Center (WGC)
The WGC Development Consortium will work together to lay the institutional, technical, scientific, and didactic groundwork that will constitute the WGC when it is opened to the world in late 2021. Consisting of scientists, educators, and IT experts, the WGC Development Consortium will create the end-user content and the networks of specialists from around the world that will be necessary for the WGC to serve the world according to the vision described below. During the preparatory phase, the WGC Development Consortium will seek out the support and involvement of myriad local, regional, and international organizations and bodies to ensure that its work is both informed by and highly relevant to the needs of its future beneficiaries: the world’s individuals with all of their unique potentials for excellence.